حرفهای بودن در کار یکی از مهمترین جنبههای موفقیت شغلی است. حرفهای بودن شما میتواند افقهای کاری جدیدی را پیش روی شما ایجاد نماید و پیشرفتهای خوبی را در موقعیت فعلی برایتان به همراه داشته باشد. رفتار شما در مقابل مدیران بالادست، همکاران و کارمندانتان باید همواره مودّب و حرفهای باشد. این خط مشی را باید در همه جوانب رعایت کنید. از نحوه معرفی خودتان گرفته تا نحوه برقراری ارتباط و تعامل با دیگران. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که چگونه یک حرفهای باشیم؟
بخش اول) خودتان را حرفهای معرفی کنید
۱- باید خوب و مناسب لباس بپوشید.
هر روز باید مرتب و تمیز سرکار خود حاضر شوید. آراستگی ظاهر یکی از نشانههای حرفهای بودن است. این امر نیازمند است آن است که لباس شما حرفهای و متناسب با شرایط مورد انتظار کارتان باشد. نباید پوششتان بیش از حد رسمی و یا غیر رسمی باشد. یادتان باشد محل کار یک ممهمانی رسمی و یا یک پیکنیک گروهی نیست. اگر لباسی مناسب محل کارتان نیست، خب آن را نپوشید. معیار پوشش را میتوانید با توجه به پوشش سایرین در محل کار به دست آورید. اگر همه پوشش سنتی با کت، پیراهن یقه دار و شلوار رسمی یا مانتو بلند دارند، شما نیز از آن تبعیت کنید. بسیاری از سازمانها برای کارمندان خود کد لباس مشخصی را تعریف نمودهاند که کار را برای شما راحت میکند. یادتان باشد پوشاندن خالکوبی و یا عدم استفاده از زینتهای خاص مانند گوشوارههای غیرنرمال که برای فضاهای کاری زیاد مناسب نیستند، امری ضروری است.
۲- از نُرمهای فرهنگی محل کار خود تبعیت کنید.
به عملکرد همکارانتان در دفترکار توجه کنید تا نسبت به نحوه انجام شدن کارها در محل کارتان ذهنیت مناسبی پیدا کنید. میتوانید به نحوه پوشش افراد دقت کنید، یا میتوانید به این نکته توجه کنید که وقتی کسی با تلفن صحبت میکند همکارانتان چگونه آرامتر صحبت میکنند، یا به این موضوع که همکارانتان برای صحبتهای غیر رسمی به اتاق استراحت میروند توجه کنید، یا ببینید که همکارانتان با مشتریان چگونه برخورد میکنند و یا به اینکه چگونه همکاران در جلسات سر وقت حاضر میشوند و یا دقایقی قبل برای جلسات آمادهاند، توجه کنید. به رفتار دیگرن توجه کنید تا ذهنیتتان نسبت به محیط کار شکل بگیرد. فراموش نکنید هر سازمانی ممکن است فرهنگهای نامطلوبی نیز داشته باشد. باید سعی کنید ضمن دوری گزیدن از آنها تلاشی برای اصلاح همکاران نداشته باشید. اصلاح سازمان وظیفه شما نیست.
۳- در جلسات و مباحث به موقع حاضر شوید.
در اکثر سازمانها از شما انتظار میرود که در جلسات، سر وقت باشید و رأس ساعات مشخصی در محل کار خود حاضر باشید. اگر در مورد زمان حضور خود مطمئن نیستید آن را از مدیر خود بپرسید. همه سازمانها انتظار دارند شما در ساعات رایج کاری در محل کار خود حاضر باشید تا از پاسخگو بودن به مشتریان مطمئن باشند. در مورد جلسات هم اگر سعی کنید همیشه دقایقی زودتر خود را برسانید بسیار مناسب خواهد بود. این موضوع باعث میشود با فضای جلسه آشنا شده و در آن عملکرد بهتری داشته باشید.
۴- نگرش مثبت ایجاد کنید.
اغلب یک نگرش حرفهای، نگرشی مثبت و انگیزشی است. برای موفق شدن باید به دیگران نشان دهید که از توانمندیها و مهارتهای لازم برای انجام وظایف خود برخوردارید. اما علاوه بر تخصص و دانستن نحوه انجام کار، مدیر شما برای یک شخصیت حرفهای که ویژگیهای لازم را بدون هیچ کم و کاستی دارد ارزش قائل است. هر روز بر روی صداقت، قابل اعتماد بودن، سخت کوشی و مثبت اندیشی تمرکز کنید. شغلتان باید برای شما مهم باشد و شما باید برای موفقیت در آن بدون توجه به اینکه کار مهمی را انجام میدهید یا نه، توجه کنید.
بخش دوم) ارتباطات اثربخش داشته باشید
۱- در جلسات دفتر یادداشت همراه خود داشته باشید.
با یادداشتِ همهی قرار ملاقاتها و وظایف از فراموش کردن آنها جلوگیری کنید. میتوانید از دفتر یادداشت دیجیتال و یا کاغذ و قلم استفاده کنید. یادداشتبرداری در جلسات و مباحثات است که باعث میشود سازمان یافته باشید و چیزی را از دست ندهید و در نتیجه حرفهای به نظر برسید.
۲- شفاف سخن بگویید و البته در مواقع لزوم!
برای اینکه حرفهای ارتباط برقرار کنید باید بتوانید همزمان هم بنویسید و هم مطمئن و شفاف سخن بگویید. در جلسات یک شنونده فعال باشید و تا زمانی که صحبت فردی تمام نشده است، ایدههایتان را به اشتراک نگذارید. شمرده و مختصر سخن بگویید تا همه بتوانند نکات شما را دریابند و آنها را یادداشت نمایند. اگر متوجه مشکل یا موضوعی در رابطه با یک پروژه خاص و یا یکی از مشتریان شدید در باره آن با همکاران و مدیران بالادست خود صحبت کنید. هرگز این موارد را نادیده نگیرید. در عوض با آنها روبرو شوید و سعی کنید با کار گروهی مشکلات را حل نمایید.
۳- از ایمیل یا تلفن استفاه کنید مگر اینکه موضوعی نیاز به مذاکره رو در رو داشته باشد.
در بسیاری از سازمانها سعی میشود با استفاده از ایمیل و تلفن جهت تصمیمگیری در مورد مسائل روزمره در زمان صرفهجویی شود. از تشکیل جلسه برای مسائلی که با یک ایمیل و یا یک مکالمه تلفنی حل میشود، خودداری نمایید. اتلاف وقت دیگران با جلسات غیرضروری باعث میشود یک فرد غیرحرفهای به نظر برسید. مواردی ممکن است وجود داشته باشد که نیاز به جلسه حضوری و یا تماس رو در رو برای بحث در مورد یک موضوع مهم وجود دارد. در این صورت از طریق ایمیل یک دعوتنامه برای جلسه به همکاران یا مشتریان ارسال نمایید. تقویم کاری همکارانتان را قبل از آن چک کنید تا مطمئن شوید در زمان جلسه دارای وقت خالی هستند.
۴- یاد بگیرید چگونه بازخوردها را دریافت کرده و آنها را مد نظر قرار دهید.
یکی دیگر از راههای حرفهای نشان دادن خودتان این است که بدانید چگونه از طریق بازخوردها یاد بگیرید. یادتان باشد که یک بازخورد خوب، در مورد کار و نتایج عملکردتان است و نباید هرگز شخصی باشد. عصبانی شدن و یا گرفتن موضع دفاعی در مقابل بازخوردها میتواند شما را فردی غیرحرفهای نشان دهد. به جای آن بر روی یادگیری از بازخوردها و استفاده از آنها برای بهبود روشهای انجام کار بهره ببرید.
بخش سوم) تعاملات حرفهای داشته باشید
۱- از شایعات بی اساس و تعارضات بینتیجه دوری کنید.
درگیر نشدن در شایعات محل کار شاید کار سختی به نظر برسد به ویژه زمانی که شما به تازگی وارد محل کارتان شده باشید. اما دور بودن از این شایعات باعث میشود شما برای خود یک اعتبار حرفهای کسب کنید و مجبور نشوید که درگیر شایعات و شنیدهها باشید. صحبت نکردن پشت سر همکارانتان چه بر اساس شایعات و چه بر اساس قضاوت شخصی نشان میدهد که برای آنها احترام قائلید و تمایل دارید با همه صادق و صریح باشید. این از ویژگیهای مهم افراد حرفهای است.
۲- برای همکارانتان رضایتبخش و محترم باشید.
این حتی شامل همکارانی که با آنها ارتباط کاری و یا ارتباط رودرور هم ندارید میشود. اگر همکاری دارید که نمیتوانید با او کار کنید سعی کنید تا حد ممکن غیر مستقیم با او کار کنید. ممکن است نیاز باشد با رئیس یا سرپرستتان در مورد نگرش و عملکرد برخی از همکارانتان مذاکره کنید. از شایعهپراکنی پشت سر همکارانتان و یا برخورد بیادبانه با آنها خودداری کنید چرا که اینها نشانه یک فرد غیرحرفه ای است.