«کتاب‌خواندن هم برای آنهایی است که وقت دارند»، «اوه! سه سال پیش قرار بود این را بخوانم!»، «چطور حوصله می‌کنی این همه کتاب بخوانی؟»


شما هم از این جمله‌ها زیاد می‌گویید؟ احتمالاً همیشه دل‌تان می‌خواسته از آن دسته آدم‌هایی باشید که زیاد مطالعه می‌کنند اما همیشه در اینکه از کجا شروع کنید، چه کتابی بخوانید و چطور آن را به خاطر بسپارید، مشکل داشته‌اید.

آدم‌هایی که بیش از هرچیزی برای کتاب خواندن پول خرج می‌کنند و بیش از همه کتاب می‌خوانند از مریخ نیامده‌اند، فقط به اصولی که آنها را در این راه به پیش می‌راند، پایبند هستند.

راه پیوستن به این جماعت این است که کمی سازمان یافته‌تر عمل کنید و فقط درباره‌ی آن حرف نزنید؛ واقعاً بخوانید! البته موانعی هم وجود دارد که برای برطرف کردن آنها کافی است اراده کنید و راه‌حل‌هایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم را عملی کنید.


کتاب‌ها را از دست ندهید
هیچ چیز بدتر از این نیست که به دنبال خرید کتاب در یک سایت باشید و با عبارت «موجود نیست» روبه‌رو شوید. احتمالاً بعد از اینکه با چنین عبارتی مواجه می‌شوید، پیشنهادهای سایت برای خرید کتاب‌های دیگر به سمت شما روانه می‌شود.

دیر به سراغ کتابی که دوست دارید، نروید. اولویت کتابی که می‌خواهید بخرید به چیزهایی نظیر انتشاراتی که آن را تجدید چاپ می‌کند، اقبال عمومی از آن، حجم تیراژ، نزدیکی یا دوری زمانی از فصل آغاز تحصیل و عوامل بسیاری دیگری بستگی دارد. برای اینکه این اولویت‌ها را گم نکنید باید از ابزارهایی کمک بگیرید.

قطعاً این کتاب‌ها ارزش این را خواهند داشت که در برنامه‌های Evernote و Pinboard.in شما برای خود جایی داشته باشند. Evernote در تمام دستگاه‌های شما  در دسترس است پس می‌توانید برای کتاب‌های مورد علاقه‌تان صفحه‌ی یادداشتی بسازید تا چیزی را از قلم نیندازید.

Pinboard.in نیز یک اپلیکیشن خوب برای نشانه‌گذاری کتاب‌هایی که می‌خواهید و جمع کردن یک مجموعه‌ی خوب از عناوین آنهاست.

احتمالاً بعد از تهیه فهرست در این اپلیکیشن‌ها، با مشکل سنگین و طولانی شدن فهرست کتاب‌ها روبه‌رو خواهید شد که می‌توانید آن را نیز حل کنید. در مرحله‌ی بعد باید این فهرست را جمع‌وجور کنید و از میان کتاب‌ها، آنها که اولویت بالاتری دارند را انتخاب کنید.


فهرست کتاب‌ها را پالایش کنید
می‌توانید برای پالایش‌کردن فهرست کتاب‌ها از Trello استفاده کنید. اگر برای سال جدید، تعطیلات نوروز و بهار برنامه‌ی کتاب خواندن دارید دسته‌ای از کتاب‌های دارای اولویت خود را به صفحه‌ای در Trello منتقل کنید. می‌توانید برای فهرست کتاب‌های در اولویت در Trello دو دسته‌ی جداگانه‌ی «برای خواندن» و «انبار» بسازید. بخش «برای خواندن» را به کتاب‌هایی که بلافاصله قصد خواندن آنها را دارید اختصاص دهید و کتاب‌هایی را که زمانی در بهار را به آنها اختصاص خواهید داد، در «انبار» بگذارید.

احتمال دارد هر از گاهی در یک کتابفروشی به کتابی برخورد کنید که دوست داشته باشید و یا پیشنهادی را برای خواندن یک کتاب بخوانید و بشنوید. اگر آن را در فهرست «برای خواندن» قرار دادید و پشیمان شدید، به «انبار» منتقلش کنید و اگر باز هم پشیمان شدید به فهرست Evernote بفرستید. در پالایش کتاب‌هایی که می‌خوانید خود را محدود نکنید.

Trello مزایای زیادی برای کتاب خواندن دارد؛ نخست اینکه مطالب شما را بسیار سازمان‌یافته‌تر از Evernote نگه می‌دارد. دوم اینکه به شما اجازه‌ می‌دهد که برای کتاب‌های خوانده شده و یا حتی کتاب‌هایی که در مرحله‌ی خواندن هستند بر اساس موضوع یا سطح علاقه زیرمجموعه‌های مختلف درست کنید، بنابراین شما در انتها با کلکسیونی نامنظم از مطالبی که ندانید باید با آنها چه کنید، روبه‌رو نخواهید بود.

همچنین به شما اجازه می‌دهد که فایل‌های مربوط به کتاب و یا یادداشت‌هایی را که درباره‌ی آن نوشته‌اید را در برگه‌ی مخصوص کتاب، برای همیشه نگه دارید.


واقعاً بخوانید
سخن گفتن از مطالعه کار سختی نیست، مهم این است که به آن عمل کنید. برای این کار هم هیچ ترفند، راه و رازی وجود ندارد! تنبلی را کنار بگذارید و بخوانید اما سه قانون را همیشه رعایت کنید: یکم؛ هیچ‌وقت مطالعه‌ی دو کتاب و یا بیشتر را همزمان آغاز نکنید. دوم؛ اگر کتابی را پسندیدید به هر قیمتی شده آن را به پایان ببرید. سوم؛ اگر متوجه شدید که در انتخاب یک کتاب اشتباه کرده‌اید، دیگر وقت‌تان را برای ادامه‌دادن آن تلف نکنید.

اگر به این سه قانون عمل نمی‌کنید، از کتاب‌خواندن آنطور که باید لذت نمی‌برید و این بدترین اتفاقی است که ممکن است بیفتد. یک چیز را همیشه به خاطر بسپارید؛ اگر به خواندن تعهد نداشته باشید هیچ تضمینی برای ادامه‌ی راه وجود نخواهد داشت.


از اطلاعات کتاب نگهداری کنید
متن کتاب را فراموش می‌کنید؛ نگران نباشید این اتفاق برای افراد بسیاری می‌افتد. تکنیک‌هایی را به کار بگیرید تا بتوانید از آنچه خوانده‌اید استفاده کنید و یا به راحتی به آنها مراجعه کنید.

می‌توانید برای خواندن یک کتاب، کاغذهایی با بخش‌های نام، تاریخ، موضوع و گفته‌ها داشته باشید. با این روش شما می‌توانید کتاب‌های مختلف را بر اساس یک موضوع واحد بازیابی کنید و یا موضوعات مختلف یک کتاب را در یک فایل داشته باشید.

اگر این کار را در Trello انجام دهید تقسیم‌بندی و بازیابی آن برای‌تان بسیار راحت‌تر خواهد بود. شما نام کتاب، شماره‌ی صفحه و سخن محبوب‌تان در آن را در اختیار دارید و اگر چند وقت بعد بخواهید به‌دنبال موضوعی در کتاب‌ها بگردید و یا به مطالب نویسنده‌ی مورد علاقه‌تان نیاز داشته باشید، به‌راحتی به آن می‌رسید.

همچنین می‌توانید از نویسنده و یا کتاب مورد علاقه‌تان در Evernote نیز یادداشت‌هایی داشته باشید. Evernote نیز به شما امکان دسترسی به اطلاعات‌تان را در هر جایی می‌دهد و این ویژگی دردسترس‌بودن قابل چشم‌پوشی نیست.

اگر با هیچ یک از این راه‌ها احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید به همان شیوه‌ی قدیمی یادداشت کاغذی بردارید. ویژگی خوب یادداشت کردن، چه بر روی کاغذ و چه در کامپیوتر، این است که همه چیز را بهتر به خاطر خواهید سپرد. اگر تمام چیزی را که می‌خوانید از یاد ببرید، تصور اتلاف وقت شما را آزار می‌دهد.