پنج بامداد

مجله سبک زندگی و موفقیت پنج بامداد

۲۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

فوت و فن یادگیری بهتر بر اساس نحوه عملکرد مغز؛ چگونه «هوشمندانه‌تر» درس بخوانیم؟


آیا کسب یک نمره ی خوب به معنای آن است که فرد موضوع مورد بحث را به خوبی یاد گرفته است؟ آیا کسب یک نمره ی بد نیز به معنای آن است که فرد باید صرفاً بیشتر مطالعه کند؟

بندیکت کری، یکی از گزارشگران علمی نیویورک تایمز در کتاب تازه اش با عنوان «چگونه یاد می گیریم: حقایق شگفت انگیزی پیرامون یادگیری» تصور برابر بودن نمره ی خوب با یادگیری خوب را به چالش می کشد. او اینطور بحث می کند که در کوتاه مدت می توان با مطالعه ی فشرده و شتاب زده، نمرات خوبی کسب کرد، اما اغلب این اطلاعات تازه خیلی زود از ذهن ما پاک می شوند. در حقیقت، به عقیده ی کری، اکثر دانش آموزان نیازی به بیشتر درس خواندن ندارند؛ بلکه کافی است هوشمندانه تر درس بخوانند.

ادامه مطلب...
۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۲:۱۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

9 باور دیوانه واری که ایلان ماسک در مورد انسان ها و زندگی دارد


ایلان ماسک یک نابغه دیوانه است و کیست که نداند؟ مدیرعامل دو کمپانی تسلا و اسپیس اکس به شکلی متفاوت دنیا را می بیند و همین جهان بینی متفاوت وی سبب شده که یک پیشرو باشد.

البته فراموش نکنید، درست است آنچه که می گوید دیوانه وار است، اما او یک پارچه نابغه هم هست و دو کمپانی بزرگ را در آمریکا با موفقیت اداره می کند. ایده هایپرلوپ را داده و میلیون ها دلار برای تامین امنیت انسان ها در آینده خرج کرده. شاید منصفانه نباشد که بگوییم او دیوانه است، شاید ما هم در خلوت مان به برخی ایده های عجیب وی فکر کرده باشیم، اما جرات به زبان آوردن شان را نداشته ایم.

این ها 9 باور و ایده دیوانه واری هستند که ایلان ماسک در طی مصاحبه هایش گفته و ترسی از بحث کردن پیرامون شان ندارد.

ادامه مطلب...
۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۲:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

وقت آن فرا رسیده که پایتان را از محدوده آسایش خود فرا تر بگذارید


داشتن روحیه ای محکم و اراده ای استوار برای رسیدن به موفقیت، فرصت های بیشتری پیش روی هر فردی قرار می دهد. همین دو عامل شما را در برابر شرکت هایی قرار می دهد که دوست دارید به آنها فروش داشته باشید، یا آنکه شما را ترغیب می کنند روی اینترنت با کسانی ارتباط بگیرید که از لحاظ مرتبه ی شغلی نسبت به شما در سطح بالاتری قرار دارند.


ادامه مطلب...
۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۱:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

تمرین ورزشی مناسب می تواند به باهوش تر شدن شما کمک کند


کدام یک از این دو شما را باهوش تر می کنند: دویدن یا وزنه زدن؟ شواهد جدید نشان می دهند تمرینات ملایم هوازی به ساخت سلول های جدید در مغز کمک می کنند، در حالی که تأثیر تمرین های قدرتی در این زمینه، با نشستن روی صندلی هیچ تفاوتی ندارد.

محققان دانشگاه Jyvaskyla فنلاند در پژوهش تازه ای سه برنامه ی ورزشی مختلف برای موش ها در نظر گرفتند: دویدن، وزنه زدن، و تمرین های پر شدت مقطع. هدف از این کار بررسی نتایج این سه نوع تمرین ورزشی بر مغز موش ها بوده است.


ادامه مطلب...
۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

نورومارکتینگ و قدرت ناخودآگاه برند


ما انسان ها وقتی چیزی می خریم، دوست داریم فکر کنیم می دانیم چرا این کار را کرده ایم. فکر می کنیم فلان محصول تازه را به این دلیل خریداری کرده ایم که بهترین ویژگی ها، بهترین قیمت یا بهترین ظاهر را داشته است.

اما آن گونه که تحقیقات انجام شده در حوزه های علوم عصب شناسی، روانشناسی و اقتصاد رفتاری نشان داده اند، ما انسان ها آنقدرها که فکر می کنیم منطقی نیستیم. بلکه مدام به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر عوامل اثرگذار ظریفی قرار داریم که ریشه در گذشته ی تکاملی ما دارند. ماشین کهنسال مغز ما امروزه برای مواردی به کار گرفته می شود که برایش آماده نشده است، و این می تواند به رفتار ها و اقدامات غیر منطقی متعددی منجر شود.

کارآفرینانی که درگیر ساختن کسب و کار و برندسازی هستند باید از نحوه ی واقعی عملکرد ذهن مشتریان خود آگاهی داشته باشند، نه آن عملکردی که خود مشتری دوست دارد در یک دنیای بی نقص داشته باشد. یک مشاور برندینگ به نام داریل وبر که تلاش هایش برخی از بزرگ ترین برند های دنیا را تحت تأثیر قرار داده، در کتاب تازه ی خود، نگاه عمقی فوق العاده ای به داخل ذهن مشتری و نحوه ی عملکرد آن می اندازد و به دارندگان برند نشان می دهد چه کار باید بکنند تا قلب و روح مشتری را با خود همراه کنند.


ادامه مطلب...
۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۱:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

۱۴ کاری که افراد موفق ، در ۱۵ دقیقه ابتدایی روز کاری‌شان انجام می‌دهند


آیا می‌دانستید یک رُبع اول روز کاری، ریتم بقیه روز را تعیین می‌کند. اگر صبح اول صبح که سر کار رسیدید اوضاع‌تان شیر تو شیر باشد، فکرش را بکنید بعد از ظهر که فلان مشتری سفارشش را پس گرفته، آن‌یکی پول نمی‌دهد، مستخدم شرکت در چای ساعت ۲ ادرار کرده و فیلم آن‌را روی یوتیوب گذاشته، موش‌های ته انبار چند نفر از خدمه را جویده‌اند، راننده شرکت در صف پمپ بنزین اوردوز کرده و بقیه همکاران از شما التماس دعا دارند… آیا مغزتان توان هَندِل کردن همه این ماجراها را دارد؟ اگر هر روز به همین منوال پیش برود که سر سال رادیات می‌سوزانید و وانت سمساری هم شما را ۱۰ هزارتومن نمی‌خرد. در این‌جا شما را با ۱۴ کاری آشنا می‌کنیم که افراد موفق در ۱۵ دقیقه ابتدایی روز کاری‌شان انجام می‌دهند تا ریتم مناسب برای کار کردن تا دم غروب را داشته باشند.   


ادامه مطلب...
۱۱ تیر ۹۵ ، ۲۳:۵۵ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

۸ راه برای افزایش سرعت یادگیری


سرعت یادگیری تا چه اندازه برای‌تان مهم است؟ قاعدتاً نمی‌خواهید مدت‌ها بر سر مفاهیمی که در پروژه‌تان به آنها نیاز دارید وقت بگذارید، همه‌چیز باید در زمانی کوتاه به پایان برسد! می‌دانستید که برای افزایش سرعت خود در این زمینه راه‌حل‌هایی دارید؟

وبلاگ "لایف هک" ۸ راه اساسی را که سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد و به پردازش اطلاعات و مهارت‌های جدید شما کمک می‌کند، فهرست کرده‌ است.


ادامه مطلب...
۱۱ تیر ۹۵ ، ۲۳:۰۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

۱۰ راه بهبود مهارت‌های مربوط به ارتباطات اجتماعی


یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی که می‌توانیم آن را بیاموزیم «ارتباطات مؤثر» است؛ مهارتی که درعین‌حال تلاش زیادی برای آموختن آن نمی‌کنیم. مطالب زیادی درباره‌ی شیوه‌های برقراری ارتباط و یا گفت‌وگوهای کاری خوانده‌اید اما گاهی اوقات دلیلی ندارد به دنبال آموزه‌های مختلفی برای موقعیت‌های مختلف باشید.

اگر می‌خواهید در زندگی اجتماعی گفت‌وگوهای بهتری داشته باشید، ایده‌های بهتری را در حین کار خود از دیگران دریافت کنید، یا ارتباط بهتری با خانواده خود برقرار کنید، ده نکته‌ی ضروری زیر را برای یادگرفتن برقراری ارتباط مؤثر، بخوانید.


ادامه مطلب...
۱۱ تیر ۹۵ ، ۲۲:۰۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

چگونه تا آخر سال یک زبان خارجی یاد بگیرم؟


ویدئوی پسر ۱۷ ساله آمریکایی، تیم دونر، را دیده‌اید که بیشتر از ۲۰ زبان بلد است؟ موقعی که مجری از او می‌پرسد کدام‌یک را بیشتر دوست داری او می‌گوید زبان فارسی و بعد هم یک بیت شعر از حافظ می‌خواند : “زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد – از سر پیمان گذشت، بر سر پیمانه شد” …که عمراً خیلی از شماها به گوش‌تان نخورده است. حتی اگر فردای دیدن ویدئو هم ازتان بپرسند شعره چی بود احتمالاً اشتباهی آن شعر دیگر حافظ یعنی “زاهد زاهد پرست از حال ما آگاه نیست… ” که خیلی برای‌تان خاطره انگیزتر است را می‌خوانید.
آیا دل‌تان نمی‌خواست شما هم ۲۰ تا نه… ولی لااقل ۲ تا زبان دیگر بلد بودید؟
برای یادگیری یک زبان دیگر باید زحمت بکشید و تمرین کنید و درعین حال برنامه داشته باشید تا به جایی برسید. این‌دفعه می‌خواهیم به شما بگوییم چه‌کار کنید تا بتوانید ظرف چند سال مثل دکتر حسابی خدابیامرز به چند زبان زنده‌ی دنیا مسلط شوید تا برای ادامه‌ی زندگی برگ برنده‌ای در اختیار داشته باشید.


ادامه مطلب...
۱۱ تیر ۹۵ ، ۲۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD

۱۰ ترفند ذهنی برای باهوش‌تر شدن


فکر می‌کنید که میزان هوش شما هیچ‌وقت تغییری نخواهد کرد؟ اینکه بتوانید سریع تصمیم بگیرید، راه‌حل‌های مختلف را پیدا کنید و تلاش‌های‌تان برای حل یک مسأله به ثمر بنشیند به چه چیز بستگی دارد؟ به بهره‌ی هوشی که از بدو تولد داشته‌اید؟

تمرین‌های زیادی برای استفاده‌ی بهتر از هوش‌تان وجود دارد، حتی اگر نتوانید آن را افزایش دهید می‌توانید بهتر استفاده کنید. ۱۰ ترفند زیر را استفاده کنید تا بدانید باهوش‌تر از چیزی هستید که فکر می‌کنید.


ادامه مطلب...
۱۱ تیر ۹۵ ، ۲۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Instagram: @5BAMDAD