فکر می‌کنید که میزان هوش شما هیچ‌وقت تغییری نخواهد کرد؟ اینکه بتوانید سریع تصمیم بگیرید، راه‌حل‌های مختلف را پیدا کنید و تلاش‌های‌تان برای حل یک مسأله به ثمر بنشیند به چه چیز بستگی دارد؟ به بهره‌ی هوشی که از بدو تولد داشته‌اید؟

تمرین‌های زیادی برای استفاده‌ی بهتر از هوش‌تان وجود دارد، حتی اگر نتوانید آن را افزایش دهید می‌توانید بهتر استفاده کنید. ۱۰ ترفند زیر را استفاده کنید تا بدانید باهوش‌تر از چیزی هستید که فکر می‌کنید.


به مغز خود خوراک بدهید
غذا نخستین و مهم‌ترین ترفند است. اگر موتور شما سوخت مناسب نداشته باشد نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با تمام سرعت حرکت کند. اگر از طرفداران رژیم غذایی کم‌چربی هستید بدانید که مغز ما از اسیدهای چرب به ویژه امگا۳ نیرو می‌گیرد. سعی کنید این چربی‌ها را از مواد غذایی سودمند مانند روغن نارگیل، کره‌ی بادام‌زمینی و انواع ماهی‌ها، دریافت کنید و چربی‌های مفید به مغزتان برسانید.


ساعت بدن خود را دوباره تنظیم کنید
هیچ‌کس به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابد. اما شما می‌توانید با گرفتن نور بیشتر خورشید و کمتر خوردن شکر و کافئین ساعت درونی و ریتم خواب‌تان را کنترل کنید. نور خورشید به عنوان یک الگوی طبیعی در طول روز به شما کمک می‌کند که ساعت طبیعی بدن‌تان را هماهنگ کنید و از خوابالو بودن در روز و بی‌خوابی در شب خلاص شوید.

برای این کار اپلیکیشن‌های زیادی نیز وجود دارد که می‌تواند خواب شما را مونیتور کند و مراحل و کیفیت خواب را به شما اطلاع‌ دهد.


تمرکز در لحظه را تمرین کنید
یک راه راحت و کاملاً قابل انجام برای به‌روزکردن مغزتان، تمرکزکردن بر روی یک نفر و یا یک کار در لحظه است؛ نوعی تمرین برای آگاهی. دوست‌تان درباره‌ی اینکه روز خود را چگونه گذرانده است با شما صحبت می‌کند و شما در حال مرور فهرست غذایی فردا در ذهن‌تان هستید؟ پنج دقیقه وقت بگذارید تا بر روی گفت‌وگو متمرکز شوید و در لحظه حضور داشته باشید. این به روند ذهنی آرام شما کمک می‌کند.


یوگا کنید
وقتی ساعت‌ها پشت میز کار می‌کنید، احساس خستگی، ضعف، بی‌حالی و بی‌انگیزگی بر شما غلبه می‌کند. برای حل این مشکل یوگا کنید. این تمرین ساده به شما کمک می کند بدن خود را بکشید، مغز خود را بازسازی کنید، تصویر بهتری از کاری که می‌کنید پیدا کنید و احساس آگاهی بیشتری داشته باشید. این تمرین‌ها همچنین کمک می‌کند تا اصولی رفتار کنید و بدانید بدن‌تان چطور احساس می‌کند و در چه نقاطی تمرکز بیشتری می‌خواهد.


یاد بگیرید سریع بخوانید
دانایی واقعاً یک قدرت است و اطلاعات زیادی برای دانستن وجود دارد. چطور قرار است همه‌ی این اطلاعات را به دست بیاورید. سریع خواندن مهارتی است که مغز شما را برای دریافت و طبقه‌بندی اطلاعات تمرین می‌دهد و می‌تواند نتیجه‌ی نهایی بازی را به نفع شما تغییر دهد.


احساسات خود را بازسازی کنید
اگر احساسات برخی از مردم آنها را به هر سو نمی‌کشید، بسیار باهوش‌تر و کاراتر بودند. مراقبه یک راه خوب برای بازسازی مغز شماست؛ کاری که باعث می‌شود وابستگی‌های منفی نداشته باشید، بار روانی خود را تخلیه کنید و بسیار سبک‌تر و سریع‌تر رو به جلو حرکت کنید. در زندگی شخصی، یوگا و مراقبه به شما اجازه می‌دهند که شکست‌های‌تان را بپذیرید و به زندگی بازگردید.


یادداشت کنید
برای برخی نوشتن بهترین راه به‌یادداشتن است؛ چه در کاغذ باشد و چه در یادداشت‌های گوشی همراه‌شان. حقیقت این است که بدن و مغز اتصالات بسیار قوی با یکدیگر دارند و اگر چیزی را با دست خود بنویسید، ذهن شما آن را بیشتر به یاد خواهد سپرد.


به موسیقی کلاسیک گوش کنید
حتماً برای آنکه نوابغ همیشه بتهوون و باب سیگر گوش می‌کنند، دلیلی وجود دارد. این موسیقی سلول‌های عصبی را به بهترین شکل راه می‌اندازد. موسیقی کلاسیک این توانایی را دارد که سطح اضطراب را کاهش دهد، از میزان درد بکاهد، تشنج را متوقف کند و حتی کمک کند که به نبرد بی‌خوابی بروید.


کار جدیدی انجام دهید
یکنواختی قاتل خلاقیت است. زندگی یکنواخت از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر و تماشای مداوم تلویزیون باعث می‌شود که زندگی و ذهن شما تلف شود. تماشای تلویزیون را کنسل کنید و به دنبال دستورات پخت غذایی بروید که همیشه دوست داشتید بپزید. یک مهارت جدید یاد بگیرید، این نه تنها برای مغز شما خوب است که روند و شور و حال جدیدی نیز به زندگی شما می‌دهد.


تکرار کنید
تکرار همیشه بد نیست. این یک نظریه است که اگر شما زمان کافی به یک کار اختصاص بدهید و وقت مشخصی برای انجام آن در نظر بگیرید، تبدیل به یک عادت خواهد شد. اگر به تازگی خواندن وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مورد علاقه‌تان را بعد از صبحانه و قبل از شروع کار روزانه، آغاز کرده‌اید، مزایای زیادی در انتظار شماست. این عادت هر روز صبح اطلاعات زیادی به شما خواهد داد.