سرعت یادگیری تا چه اندازه برای‌تان مهم است؟ قاعدتاً نمی‌خواهید مدت‌ها بر سر مفاهیمی که در پروژه‌تان به آنها نیاز دارید وقت بگذارید، همه‌چیز باید در زمانی کوتاه به پایان برسد! می‌دانستید که برای افزایش سرعت خود در این زمینه راه‌حل‌هایی دارید؟

وبلاگ "لایف هک" ۸ راه اساسی را که سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد و به پردازش اطلاعات و مهارت‌های جدید شما کمک می‌کند، فهرست کرده‌ است.


بازی‌های ویدیویی انجام دهید
بله درست خواندید! مدت‌هاست که والدین بازی‌های ویدیویی را مقصر اصلی اُفت عملکرد تحصیلی فرزندان خود می‌دانند. اما طبق تحقیقاتی که در دانشگاه روچستر انجام شده است، افرادی که در بازی‌های کامپیوتری مهارت بیشتری دارند بهتر از همتایان خود در انجام وظایف شناختی و ادراکی عمل می کنند. به زبان ساده‌تر آنها در یادگیری مطالب جدیدتر سریع هستند. پس با خیال راحت به سراغ ایکس‌باکس‌ بروید و به پدر و مادرتان بگویید که خود را برای رفتن به هاروارد آماده می‌کنید!


موضوع را به مادربزرگ خود یاد دهید!
این نقل قول به انیشتین نسبت داده می‌شود که:«اگر شما نتوانید موضوعی را به سادگی برای کسی توضیح دهید، پس به اندازه‌ی کافی آن را درک نکرده‌اید.» یک نتیجه‌ی فرعی این جمله می‌تواند این باشد که با درس دادن چیزی به کسی، به تدریج آن را بهتر درک خواهید کرد؛ چون مجبورید طرز تفکر خود را اصلاح کنید.

برای درک مفاهیم دشوار سعی کنید آن را به شکلی هرچند نامفهوم برای یک شخص توضیح دهید. با توضیح بیشتر می‌توانید فرآیند تفکر و گفته‌های خود را تصفیه و زبان خود را ساده‌تر کنید. این کار به طور قابل ملاحظه‌ای توانایی شما را در درک مفهوم بالاتر می‌برد.


دو زبانه شوید
محققان دپارتمان روانشناسی دانشگاه ملی سنگاپور اخیراً مطالعاتی بر روی کودکان دوزبانه انجام داده‌اند. بر اساس تحقیقات آنها این افراد در پردازش اطلاعات و مطالب جدید سریع‌تر هستند. خوشبختانه مهم نیست که این زبان دوم چه زبانی باشد. به گفته‌ی دانشمندان دلیل این اتفاق روند درک تمایز بین دو مجموعه‌ی مختلف از واژگان است. پس اگر زبان دیگری را بلد نیستید هم اکنون وقت آغاز است؛ چراکه آموزش این زبان اساساً خود قدرت پردازش مغز از زوایای مختلف را بالا می‌برد.


قبل از خواب مطالعه کنید
یاد گرفتن یک مطلب جدید و ایجاد ارتباطات عصبی جدید، درست قبل از خواب، مزایای قابل توجهی نسبت به یادگیری در طول روز دارد. چرا این اتفاق می‌افتد؟ شواهد نشان می‌دهد که بازسازی مغز و تثبیت عملکردها، در طول خواب عمیق انجام می‌شود.

در این حالت یادگرفتن یک چیز جدید و پیگیری آن پیش از خواب، یک راه قطعی برای یادگیری بیشتر است.


مغز خود را آماده کنید
فکرکردن یعنی ارتباط دادن چیزهای جدید با آنچه از قبل می‌دانستید. وقتی که در حال یادگیری چیز جدیدی هستید، می‌خواهید تا جایی که امکان دارد بین آن و دانسته‌های قدیمی‌تر ارتباط برقرار کنید. روشن است که این راه، مؤثرترین راه ایجاد درک واقعی است. یکی از بهترین راه‌های انجام این کار این است که مغز خود را تخلیه کنید. برای این کار پنج دقیقه پیش از آنکه شروع به یاد گرفتن یک مطلب جدید کنید، هر چیزی که از آن مطلب می‌دانید را روی کاغذ بنویسید. این موضوع باعث می‌شود که روابط بالقوه‌ی این دو دسته از مطالب روی کاغذ بیاید.


اطلاعات را تصویری کنید
مغز اطلاعات تصویری را از اطلاعات متنی زودتر پردازش می‌کند. همچنین تصاویر مرتبط با مواد آموزشی، به طور قابل توجهی حافظه را در طول یادگیری بهبود می‌بخشد. بنابراین هر زمان که توانستید علامت‌ها، نمودارها و دیاگرام‌هایی را در طول متن ایجاد کنید. این سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد.


بدون فکر کردن یاد بگیرید!
یکی از راه‌هایی که می‌توان با آن به سرعت مجموعه‌ی جدیدی از اطلاعات را یاد گرفت(به ویژه مهارت‌های حرکتی جدید و ارتباطات بصری) این است که تمام وقت یادگیری، توجه خود را متمرکز نکنید!

«النور گیبسون» یک روانشناس است که مفهوم یادگیری ادراکی را بیان کرده است. بر اساس ایده‌ی وی ما از طریق شنوایی، بینایی، لامسه و حواس دیگر، به صورت ناخودآگاه آموزش می‌بینیم بدون اینکه نیاز به یک تقویت خارجی داشته باشیم.


بین حالت‌های متمرکز و پراکنده سوئیچ کنید
«باربارا اوکلی» در کتاب «ذهن برای اعداد» خود می‌گوید که دو حالت تفکر وجود دارد: متمرکز(فرآیندهای به هم فشرده‌ی ذهنی که به شدت به آنچه به آن فکر می‌کنید، مرتبط است) و پراکنده (یک فرآیند ذهنی آرام‌تر در ارتباط با تفکر نیمه‌هوشیار شما).

درک چگونگی حرکت و استفاده بین این دو حالت برای یادگیری مؤثرتر، ضروری است. به عنوان مثال به یاد بیاورید چند بار برای حل یک مشکل سخت، تنها برای فراموش‌کردن، به پیاده‌روی رفته‌اید و یا دوش گرفته‌اید و ناگهان راه‌حل به ذهن شما خطور کرده است؟

ما اغلب تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیریم که وقتی نخستین ایده به ذهن‌مان خطور می‌کند، مانع از رسیدن طیف وسیع‌تری از راه‌حل‌های ممکن به ذهن شما می‌شود. اگر شما بیش از اندازه به حل یک مسأله‌ی ریاضی فکر کنید ممکن است هیچ وقت موفق به حل آن نشوید اما درست در زمان قدم زدن در یک جنگل بفهمید که باید چه کنید. بهترین راه این است که به جای گذراندن دوره‌های تمرکز، یک دوره‌ی تفکر پراکنده را بگذرانید و بگذارید ذهن‌تان بین این دو نوع تفکر در رفت و آمد باشد.